Ministerul Afacerilor Interne a lansat astăzi în dezbatere publică noi propuneri de modificare a Codului Rutier. Persoanele care au domiciliul în România ar urma să aibă dreptul să circule în țară cu mașini înmatriculate în străinătate doar 30 de zile, apoi fiind obligate să le înmatriculeze în România. Alte propuneri se referă la suspendarea permisului de conducere pentru cei care nu își plătesc amenzile la timp, la introducerea de camere video pe mașinile pe care se dă examenul auto sau la apariția unei noi trepte de amendă, pentru depășirea vitezei legale cu 60 de kilometri la oră.
Proiectul de lege prevede ca autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state, deținute de persoane care domiciliază sau au reședința în România sau de firme care au sediul aici, să poată circula cel mult 30 de zile în România, de la data înscrierii în circulație sau a dobândirii proprietății.
„Autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state deținute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul ori reședința în România, pot fi conduse pe drumurile publice pentru o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidența autovehiculelor și remorcilor înmatriculate în alte state”, se arată în proiectul de lege al MAI.
Această prevedere a fost propusă de Poliția Rutieră încă din 2012, din cauza unui fenomen care a luat amploare în ultimii ani – înmatriculările de mașini din România, în Bulgaria. Românii au apelat tot mai des la această practică, pentru evitarea taxei de primă înmatriculare.
În 2012, polițiștii români opriseră în trafic peste 42.000 de mașini înmatriculate în Bulgaria, acesta fiind cel mai mare număr de mașini înmatriculate în străinătate care circulau pe teritoriul României. Poliția vizează, prin această propunere, mai ales eliminarea unor efecte apărute ca urmare a acestei portițe de scăpare cu înmatricularea în Bulgaria. Conform Poliției, multe astfel de mașini sunt folosite la comiterea de infracțiuni, iar mulți dintre șoferii care conduc astfel de mașini produc accidente sau nereguli în trafic, fără să poată fi trași la răspundere.
Proiectul de lege mai propune, pe lângă această interdicție, și obligația persoanelor care conduc mașini înmatriculate în strănătate să prezinte polițiștilor, la controalele rutiere, un act care să dovedească titlul cu care dețin autovehiculul. Acest act trebuie însoțit de o traducere legalizată în limba română. Sancțiunile pentru nerespectarea acestei reguli includ reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor cu numerele de înmatriculare.
Cine nu plătește amenzile plătește cu permisul. Măsuri dure antialcool și antiviteză
Proiectul de lege mai propune ca șoferii care nu își plătesc amenzile în 90 de zile de la data comunicării procesului verbal de contravenție să rămână fără permis de conducere. Șoferii trebuie să transmită Poliției dovada că au plătit amenda la termen, altfel riscă această sancțiune.
Amenzile se înăspresc în noul Cod Rutier propus de MAI. Astfel, amenzile pentru încălcarea gravă a unor norme rutiere, precum neacordarea de prioritate pietonilor, nerespectarea limitelor de viteză, conducerea sub influența băuturilor alcoolice (dacă alcoolemia este sub limita penală), sunt majorate la clasa a V-a de sancțiuni. Totodată, pentru aceste abateri este propusă suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de 4 luni (până acum perioada maximă era de 3 luni).
Clasa a V-a de amenzi se aplică în prezent doar firmelor, nu și persoanelor fizice. Este cea mai dură clasă de amenzi, cu sancțiuni între 21 și 100 de puncte contravenționale. Un punct contravențional este egal cu un punct de amendă, care valorează 75 de lei, adică 10% din salariul minim brut pe economie (750 de lei). Astfel, amenzile pentru abaterile descrise mai sus ar putea varia între 1.575 de lei și 7.500 de lei.
MAI propune de asmenea introducerea unei noi trepte privind limita de viteză. Astfel, depășirea cu 60 km/h a limitei de viteză va fi sancționată tot cu amendă de clasa a V-a, cuprinsă între 1.575 și 7.500 de lei, concomitent cu suspendarea permisului de conducere pentru 4 luni. Până acum, treapta cea mai mare de depășire a limitei de viteză era de 50 km/h.
Examenele auto, cu cameră video în mașină
O altă modificare a Codului Rutier, propusă de MAI, este introducerea de camere video pe mașinile folosite la examenul auto pentru permis. Mopedele și motocicletele vor fi exceptate de la această nouă regulă, menită cel mai probabil să elimine corupția.
În cazul persoanelor care produc accidente auto în urma cărora există victime, iar procurorul propune neînceperea urmăririi penale sau judecătorul dispune achitarea, permisul de conducere este suspendat pentru 6 luni, mai propune MAI.
VREMEA în țară și în București. Prognoza meteo pentru miercuri și joi